Followers

Tuesday, May 10, 2011

Tabah Hati Seorang Anak

Hari ini saya menyaksikan sendiri kejadian keluarga yang biasa hanya dapat kita lihat dalam drama bersiri di kaca television. Ketabahan seorang anak yang tidak pernah merungut dengan nasib kehidupan sebegini rupa. Sedangkan kita hanya diuji dengan sedikit dugaan Allah, mula merungut dan membantah.

Bila ditanyakan bagaimana hidup? Makan minum semua cukup? Si anak ini cuma tersenyum, tidak pernah merungut atau meminta lebih. Sanggup berjalan kaki setiap hari 20min - 30min untuk ke stesyen bas dan menaiki bas selama 15min - 20min hanya semata-mata untuk ke sekolah dan menimba ilmu. Betapa tabah hati anak ini melalui liku-liku kehidupan. Jika dugaan itu datang ke atas diri saya, terdiam dan tidak mampu untuk saya berbuat apa-apa, malahan belum tentu saya setabah anak ini.


Mengambil gambar di sebelah sebagai contoh, keberanian anak kecik ini tidak dapat kita tandingi. Melihat lawan / dugaan di hadapan menyedari kesusahan, rintangan dan kepahitan namun tetap bersedia dan bertarung untuk menjadi yang terbaik.

Sedih saya melihat nasib anak ini, dibawa ke sana, ke mari tetapi tidak mendapat apa yang sepatutnya menjadi haknya. Sungguhpun demikian, hanya senyuman yang diberikan setiap kali diajukan soalan berkenaan nasibnya.

Mohon pada semua pembaca, sama-sama mendoakan usaha YKSNS untuk mendapat hak hadanah kekal ke atas anak-anak ini supaya mereka dapat apa yang sepatutnya menjadi hak mereka sejak dahulu lagi terutamanya kasih sayang, pendidikan, keselamatan dan perhatian.

Diharap semua urusan dapat dipermudahkan dan usaha murni ini dapat mencapai keputusan yang terbaik buat anak-anak ini. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui dengan apa yang telah diatur untuk anak-anak ini.

No comments:

Post a Comment

Write your comment here!