Followers

Thursday, January 20, 2011

Islam Itu Agamaku

Ramai di kalangan saudara Muslim pada masa kini sudah lupa akan apakah yang dimaksudkan dengan sebenar-benarnya beragama Islam. Ternyata betul percakapan sesetengah orang berkenaan "Islam" itu hanya perkataan yang terletak pada Kad Pengenalan mahupun hanya menjadi agama yang diikuti kerana sebaik dilahirkan sudah beragama Islam (mengikuti agama ibubapa).

Bagaimana pula dengan yang tidak dilahirkan sebagai Islam? Mereka sudah pasti hanya menganuti ajaran yang dibawa sejak nenek moyang mereka lagi. Mereka tidak bertuah seperti kebanyakan yang sememangnya dilahirkan beragama Islam. Tetapi adakah kita menghargai dan menjaga agama kita? Adakah kita rasa bersyukur dengan hidup dan dilahirkan sebagai Islam? Sama-sama kita renungkan...

Satu lagi fenomena yang kita lihat sekarang menjadi budaya negatif di kalangan orang-orang Islam di Malaysia adalah mereka tidak mengalu-alukan kedatangan saudara baru yang menjadi sebahagian daripada kita. Sepatutnya kita meraikan kedatangan mereka. Jika tidak dapat diraikan cukup sekadar gembira dengan berita tersebut dan mengucapkan tahniah. Ini tidak, terbalik pula jadinya... Kita pula yang menjadi penghalang dan bukannya menjadi dorongan kepada mereka. Kita berperasangka buruk dan menganggap mereka itu memeluk agama Islam kerana bersebab samada isu duit, kahwin dan sebagainya. Kita harus buang buruk sangka tersebut kerana bukan setiap orang yang beruntung diberikan hidayah daripada Allah swt untuk berada di jalan yang benar. Tidak kira la sebab apa mereka memeluk Islam, kita sebagai saudara seagama mereka sepatutnya menghulurkan bantuan dan membantu dari segi pemantapan aqidah, ibadah, kebajikan dan sebagainya.

Kita sepatutnya memikirkan jika kita berada di tempat mereka. Mereka sudah melepaskan segala-galanya dengan mengambil langkah untuk memilih agama. Jadi kita seharusnya menyokong mereka. Menjadi tempat rujukan mereka, bukannya berperasangka buruk terhadap mereka. Mereka meninggalkan agama anutan mereka selama ini dan  memilih Islam kerana telah mendapat hidayah daripada Allah swt. Sudah menjadi tugas kita untuk membimbing mereka supaya berada di jalan yang benar. Bukannya membiarkan mereka terumbang ambing tanpa haluan dan panduan. Astagfirullah... Bahkan ada saudara baru yang memohon untuk keluar daripada Islam kerana mereka ini tidak disampaikan dengan ajaran yang betul dan dibiarkan begitu sahaja.

Sedarkah kita yang giat membantu mereka dan cuba menyesatkan mereka dengan cara yang halus adalah orang-orang beragama lain? Tidakkah kita merasa bertanggungjawab terhadap hal ini? Atau dibiarkan sahaja mereka ini murtad? Kerana orang Islam tiada untuk membantu? Atau kerana kita tidak ada dana? Jika begitu apa pula fungsi Jabatan Agama Islam di setiap negeri? Jangan hanya meletakkan tanggungjawab ini di bahu mereka yang bekerja di jabatan agama tapi tepuk dada tanya hati apa yang telah kita buat untuk agama.

Saya berharap kita sama-sama la mengubah cara pandangan kita terhadap saudara baru dan mulakan dengan mengalu-alukan mereka seperti ahli keluarga kita bahkan Islam menggalakkan kita untuk berkasih sayang antara satu sama lain asalkan menjaga batas-batas yang telah ditetapkan. Hanya Allah yang Maha Mengetahui...

No comments:

Post a Comment

Write your comment here!