Followers

Wednesday, April 20, 2011

Bila Hati Rasa Sedih

Manusia memang tidak terlepas dari berasa sedih. Bila hati rasa sedih seolah-olah semua perkara yang terjadi semuanya serba tak kena. Begitu sakit di hati hanya Allah Maha Mengetahui. Bila rasa sedih, Allah tempat kita mengadu, tempat kita meminta, tempat kita bermanja dan tempat kita akan merasa ketenangan yang kita perlukan. Allah sentiasa menghantar pertolongannya dari pelbagai sumber dan cara yang tidak disangka-sangka.

Sedih itu selalu terjadi ketika kita ditimpa musibah atau dilanda masalah. Samada kita cukup kuat atau tidak untuk menghadapinya. Tetapi saya percaya Allah tidak pernah menduga hambaNya dengan dugaan yang tidak mampu untuk hambaNya pikul. Itu yang menjadikan saya lebih kuat dan bersedia.

Tetapi, saya juga insan yang lemah. Hati juga akan berasa sedih ketika melihat sesuatu yang kita begitu sayangi, begitu hargai dengan sepenuh hati rosak dan tidak boleh digunakan lagi. Mungkin Allah nak mengingatkan saya tentang semua di dunia ini hanya sementara. Jangan terlalu taksub dengan sesuatu harta itu.

Di zaman para sahabat dulu, jika seseorang meminta sekalipun barang atau harga yang paling mereka suka dan sayang, tanpa berfikir panjang mereka akan terus berikan kepada orang itu. Tapi saya masih tidak mampu untuk mencapai tahap keimanan seperti mereka Ya Allah. Engkau bantulah hamba Mu ini.

Biar hati rasa sedih, langkah rasa berat, akan tetap ku teruskan langkahku bergerak ke hadapan dengan keyakinan dan kepercayaan bahawa bila Allah menarik sesuatu akan datang yang lebih baik buat diri ku ini. InsyaAllah. Allahualam.

No comments:

Post a Comment

Write your comment here!