Followers

Thursday, May 5, 2011

Perkongsian di Radion IKIM.fm

Beberapa minggu yang lepas, saya diberi kesempatan untuk berkongsi dengan saudara seIslam dan rakan pendengar di radio IKIM.FM untuk menceritakan pengalaman dan perkongsian kehidupan bergelar seorang Muslim sebelum dan selepas. Di dalam slot yang diberikan tajuk "Islam Agamaku" yang dikendalikan oleh Ustaz Zamri berlangsung selama 45min.

Ini adalah pengalaman manis dan pertama kalinya saya diberi peluang untuk hadir ke station radio sendiri yang kebiasaannya kita hanya mendengar daripada radio samada di rumah atau di dalam kereta sahaja. Perkongsian yang lebih saya ceritakan adalah latar belakang keluarga, ketika masuk Islam, pembelajaran ilmu agama dan pengalaman serta kerja bersama Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan.

Bersama YKSNS, saya terlibat secara langsung dalam pengumpulan atau penjanaan dana kerana dana ini lah yang menyokong gerakan dakwah YKSNS. Alhamdulillah Majlis Agama Islam Negeri Sembilan menjadi salah satu agensi yang menyokong gerakan YKSNS dan juga NGO lain di Negeri Sembilan.

Tetapi dengan perubahan arus masa ke zaman yang lebih maju ini, YKSNS melihat kami perlu mempunyai dana sendiri supaya dapat bergerak dengan lebih luas dan dapat menyasarkan golongan yang lebih besar berbanding sekarang. Oleh itu, idea untuk mewujudkan penjenamaan produk YKSNS seperti sabun herba asli telah diperkenalkan agar dapat menarik lebih banyak orang untuk menyumbang bersama YKSNS. Membeli sambil beramal, itulah konsep yang dipegang.

Skop penjanaan dana tidaklah bergantung kepada jualan produk sahaja, kami juga menyediakan sukan permainan paintball yang terletak di Kuala Pilah, Negeri Sembilan. Paintball merupakan salah satu sukan yang sedang berkembang di Malaysia tetapi masih ramai yang belum tertarik dengan sukan paintball ini. Ramai yang khuatir dengan keselamatan kerana sukan paintball ini dilihat sebagai satu sukan yang lasak. Tetapi pada yang ingin mencuba anda tidak perlu merasa takut kerana ciri-ciri keselamatan seperti pelindung muka dan sebagainya dibekalkan untuk bermain sukan paintball ini. Malah terdapat marshall atau bahasa mudah pengadil yang sentiasa mengawasi gerak-gerak pemain ketika bermain permainan paintball. Peraturan-peraturan paintball itu sendiri menjadi satu ciri keselamatan yang melindungi pemain.

Kepada pembaca yang ingin mengetahui berkenaan Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan dengan lebih lanjut, anda boleh layari www.yksnegerisembilan.blogspot.com atau menghubungi pejabat di talian 06-481 0092. Kami mengalu-alukan orang ramai yang berminat untuk menjadi sukarelawan bersama kami dalam usaha murni di Negeri Sembilan ini.

Pada yang berminat untuk menyumbang, sumbangan anda boleh dibuat terus ke akaun:

Bank Islam Malaysia Berhad
Yayasan Kasih Sayang Negeri Sembilan
05021010019276

No comments:

Post a Comment

Write your comment here!