Followers

Wednesday, April 6, 2011

Saat kita diberi pilihan. Apa yang terbaik?

Begitu susah bagi kita untuk membuat keputusan sehari-harian dalam hidup lebih-lebih lagi yang berkaitan dengan arah tuju kita atau lebih senang disebut masa depan kita. Keputusan dibuat oleh semua orang, setiap hari tanpa kita sedari. Dalam perkara sekecil-kecil seperti memilih menu untuk makan hingga la kepada membuat keputusan besar dan berisiko seperti dalam dunia perniagaan.

Tapi bagaimanakah kita dapat mengenal pasti bahawa pilihan yang kita pilih itu benar atau tidak? Adakah pilihan kita itu yang terbaik untuk diri kita? Hanya Allah swt yang Maha Mengetahui.

Sebaik-baiknya bagi kita orang Islam adalah berdoa dan solat sunat istihara. Mohon kepada Yang Maha Esa supaya diberi pertolongan, dipermudahkan segala urusan, ditunjuki yang mana adalah terbaik buat kita. Jika kita berperang, sudah tentu kita akan memilih senjata paling kuat, paling canggih supaya dapat menjamin kita akan menang dalam peperangan. Tetapi sudah tentu kita sebagai orang Islam akan dalam kerugian jika kita tidak menggunakan senjata yang paling agung iaitu DOA!

Seringkali kita lalai dengan perkara duniawi sehingga mengabaikan Allah, Tuhan Pencipta kita. Kita sebagai hambaNya sering mengenepikanNya dalam urusan sehari-harian kita, tapi pernahkah kita berfikir jika sesaat pun Allah swt mengenepikan kita? Mengabaikan kita? Nauzubillah...

Bagi saya, semuanya telah ditetapkan oleh Allah swt, kita hanya perlu memohon dan berdoa supaya apa yang kita pilih itu mengikut kehendakNya dan tidak dihasut bisikan syaitan yang sentiasa berusaha menyesatkan kita. Sesungguhnya Allah tidak menduga hambaNya dengan dugaan yang tidak mampu untuk hambaNya itu menahan. Allah Maha Pemurah lagi Maha Pengasih.

Janganlah kita mensia-siakan senjata kita iaitu DOA kita. Janganlah kita meminta-minta pada manusia sebelum kita meminta pada Allah swt. Rezeki itu disampaikan dalam pelbagai cara yang kita tidak ketahui. Maka tidak patutkah kita bersyukur dan hanya meminta pada Allah Tuhan yang Maha Esa?

No comments:

Post a Comment

Write your comment here!