Followers

Sunday, January 31, 2010

Higher National Diploma - Further study overseas with Edexel!

We as HND students mostly are not exposed with our advantages to further studies overseas. I'm lucky to have my senior having meeting last saturday with representative of Edexcel and also Asian Region HND representative. They had provide all the information needed for us to do "top-up" degree (because we are HND!!!) for only 1 year. Actually there are a lot of university overseas that accept us(HND students).

The main university of course is Bradford. But can we afford it? That's the question made by our senior. They asking on which university is affordable and cheapest for us to go. The answer is Glyndwr University. I'm not sure either it is located in Manchester United or Manchester City. Tapi jangan risau memang diiktiraf oleh LAN@MQA. Naik flight dalam 14 jam++ dari Malaysia (transit kat Dubai). Dari Airport situ ke U dalam 40minit jer.

We need at least Merit which means 3.00cgpa to further study overseas. But don't worry, they will have another top-up program for those who are in Pass(2.00 and above). There are 2 package that only differ in room either single person room or 2persons room. But approximate RM60k loan are needed (fees and cost of living). We need to find the loan ourself but Edexcel recommended Bank Rakyat and Am Bank (low interest rate).

Seterusnya adalah berkenanaan proses-proses yang perlu kita buat untuk further study:
Untuk badge saya, saya akan arrange untuk kita buat perjumpaan supaya kita dapat information terus daripada wakil-wakil Edexcel.

Saya dapat information yang segala pengurusan akan dilakukan oleh pihak edexcel. Mereka sangat mengalu-alukan student HND Malaysia untuk further oversea. Bulan 4 isi application form, mereka akan refer Pn Aslina untuk dapatkan profail dan segala maklumat kita. Kita akan dapat offer letter dalam 3minggu masa bekerja. Dalam masa yang sama kita kena cari loan sendiri. Pihak edexcel akan bekalkan segala maklumat untuk meyakinkan pihak bank seperti maklumat pembelajaran dan kos-kos yang diperlukan. Kalau xde masalah bulan 6 kita akan ke Edexcel lagi untuk buat visa(lebih murah kalau minta Edexcel uruskan). Kalau semua berjalan lancar akan ada taklimat akhir sebelum bertolak ke oversea bersama pihak Edexcel. Intake hanya pada bulan 9 sahaja dan berlangsung kira-kira setahun sehingga bulan 7 tahun berikutnya. Kita akan didedahkan dengan suasana dan peralatan yang diperlukan. Hostel di situ complete tempat tidur dan dapur + pemanas (sejuk beb kat situ).

Pihak Edexcel akan guide kita dari A to Z. Mereka akan tolong kita sehingga kita selamat sampai. Pihak Edexcel di luar negara akan menjemput kita di airport dan bawa kita terus ke University uruskan kita dan segala-galanya. Bagi sesiapa yang berminat bersedialah untuk berpisah dengan keluarga selama setahun (10bulan). Lagi1, beras situ sangat-sangat mahal jadi biasakanlah diri makan roti ye.

Mungkin itu je maklumat yang dapat saya kongsi buat masa ni. So for those who aimed to further study oversea, jom sama-sama usaha naikkan pointer kita. Mungkin sekarang agak blur dengan information yang xcukup ni, tapi jangan risau, kita dah ade platform untuk kita bergantung. For now, focus study! After finish study this year, stay in contact with me and I will help you all including for myself to make appointment with Edexcel representative in Kuala Lumpur to get straight and more reliable information.

6 comments:

  1. wah...ak memg sgt truja gn ni...thnx 4 ur effort apek!!slame ni ak memg juz surf kt intnet jerk...tp x dpt gmbran yg sbnar...lau de pape info tntang ni..infom ak k...tq=)~~zara,HND3G~~

    ReplyDelete
  2. Good Info...~ tgh cari2 pasal hnd.. jumpe plk blog nie..
    Klue blh tambah la lg info pasal nie ek..

    ReplyDelete
  3. tanye skit klu kite mintak university lain selain glyndwr tu dia org still akan urus kan sume benda gak ke?????? xpn kite kne urus sendiri klu amik selain gylndwr tu

    mizi87mechie@gmail.com

    ReplyDelete
  4. maaf lambat baca komen...

    buat pengetahuan saya, cuma pada Glyndwr University sahaja yg ade wakil Edexcel guide kita sampai kita grade... baru2 ni 19org dari Malaysia telah berlepas pada 25sept lepas ke UK juga diiringi wakil Edexcel sendiri... mereka akan uruskan segalanya dan membimbing kita di sana.

    ReplyDelete
  5. Boleh tau awak amik kat mna foundation hnd sblum smbung degree tu

    ReplyDelete

Write your comment here!